Monday, August 6, 2007

Glädjen med teknisk support

Ibland är det bra med hög smärttolerans och en lätt maschoistisk ådra. För att arbeta med teknisk support är det nästan ett krav. Viss dos av dumhet och pina kan man stå ut varje dag, men vissa dagar går det överstyr. Idag var en sådan dag.
Några av dagens höjdpunkter:

* 5 minuters guidning hur man kopplar in strömmen till ett modem. (En sladd som ska in ett strömuttag).

Teknisk supporttroll: Hur många telefonjack har ni i er bostad?
(Kunden har adsl och pratar på hemtelefonen)
Kund: Inga!

Kund: Internet funkar inte!
Tekniskt supporttroll: Ok, (kollar här lite saker i system) . Vilka lampor lyser på ert modem?
Kund: Vet inte, är inte hemma.
Tekniskt supporttroll: Ok, fick ni något felmeddelande när ni försökte surfa?
Kund: Kommer ej ihåg
Tekniskt supporttroll: Ok, är ert modem påslaget?
Kund: Nej, slog av det innan jag åkte hemifrån.
Teknisk supporttroll: (mutar telefon och närmar sig Hulk-Smash mode)
(Dessa samtal är väldigt vanliga)

*3 minuters guidning i hur man drar ur strömmen ur ett modem

Den optimistiska kunden som ringer för tredje dagen och undrar när dennes nätverkskort dyker upp, när det förklarats varje dag att något sådant ej kommer skickas ut, utan att denne måste köpa det själv. Guldfiskminne, eller förhoppning om annorlunda besked?

"Aha, den här gången var felet på er sida!" Sagt av kund som fått igång sin uppkoppling efter att ha startat modemet.

Bara lite av vad som skett idag...

Annars högt kaffe- och nikotinintag, klar brist på städning och tvättning.
Relativt bristfälligt med kreativa tankar tyvärr, livet går vidare utan egentlig riktning.

4 comments:

Martina said...

"Lätt" masochistisk ådra.. ? ;)

Martina said...

F.ö., välkommen till bloggvärlden... se nu till att skaffa en bild och lägg upp lite roliga länkar och sånt också =)

Crash said...

Well.... ;-P

Fia said...

Well well weeeeell.. tja! =)